wtorek, 23 czerwca 2015

Mój praktyczny sposób na… (WB2)



Dziś drugi dzień wyzwania blogowego u Uli. Długo myślałam, czy ja mam jakiś praktyczny sposób na coś? Raczej nie... aż w końcu przyszło mi do głowy, że może sposób przygotowywania lsity zakupów przed świątecznym pieczeniem?
Zatem prezentuję mój praktyczny sposób na zakupy składników do ciasta przed świętami.
Kilka lat temu przejęłam przygotowanie świątecznych wypieków dla naszych rodzin. Piekłam dla rodziców i dla teściowej. W repertuarze były stałe numery jak sernik wiedeński, który bez względu na rodzaj świąt na stole rodzinnym pojawić się musi i jakieś drożdżowe - na Boże Narodzenie strucle makowe, a na Wielkanoc tradycyjne baby.
Poza tym zawsze jakieś jeszcze ciasto robiłam na spróbowanie. Jak ogarnąć zakupy aby nie pominąć żadnego składnika?
Robię tabelę, w  której po  lewej wpisuję rodzaj ciasta, a u góry składniki. Pod spodem tabeli sumuję każdy składnik i przeliczam ile opakowań powinnam kupić.
Wygląda to mniej więcej tak:

Mąka
Masło
margaryna
Cukier
Mleko
Żółtko/
białko/
jajo
Śmietana
Drożdże
Inne
Sernik wiedeński
-
250 g
300 g
Puder
-
8
100 ml
-
1 kg twarogu
50 g kaszy manny
Baby wielkanocne
500 g
100 g
-
250 ml
2 ż/3 j
-
40 g
-
Piegusek
150 g
200 g
200 g puder
-
7-8 b
-
-
150 g maku
Mazurek migdałowy
250 g
100 g
6 Łyżek
100 g pudru
200 ml (3/4 szklanki)
1 ż
2 łyżki kwaśnej
-
Proszek do pieczenia
Dżem pomarańczowy
150 g migdałów
4 łyżki kaszy manny
Suma
Do 1 kg
750 g
650 g
0,5 l
8 całych jaj, 3 żółtka, 7-8 białek*
1 małe opakowanie
1 paczka

* wielkość pieguska na białkach dopasowuję to tego, ile zostanie mi białek po upieczeniu bab i innych ciast, aby nić nie zostawało.

Gdyby ktoś miał jakieś pytania do tego sposobu to zapraszam chętnie wyjaśnię niejasności. 

3 komentarze:

  1. O tak! to jest zdecydowanie praktyczny sposób :) Mogę sobie skraść do prywatnego użytku? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ha! ze tez nie pomyślałam nigdy o zrobieniu tego w formie tabelki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To chyba najbardziej praktyczny z praktycznych sposobów jakie widziałam w tym wyzwaniu! :D

    OdpowiedzUsuń